آدرس سابق «دغدغه های اخلاق و دین» / سید حسن اسلامی

آدرس جدید: HassanEslami.ir
چکیده
برخی از مقالاتی که در مجلات علمی-پژوهشی منتشر می‌شوند، در عین رعایت ضوابط صوری مقالات علمی-پژوهشی، فاقد جنبه پژوهشی و علمی‌اند، تا جایی که خواندن و نخواندن آنها، از نظر علمی یکسان است و چیزی از آنها نمی‌توان آموخت. حال آن که این مسئله خلاف تعریفی است که از مقالات علمی-پژوهشی به دست داده شده است و بر جنبه بدیع و نوآورانه بودن آنها تأکید شده است. مقاله حاضر با بررسی ده‌ها مقاله از این دست، کوشیده است منطق حاکم بر ساختار آنها را به دست آورد. نویسندگان این مقالات، به سبب یا در کنار نداشتن مسئله پژوهشی واقعی، می‌کوشند با به کارگیری شیوه‌های خاصی، همچون منطق تکه‌نویسی یا کولاژ و تکثیر ناموجه منابع، مقالاتی تولید کنند که جز صورتکی از مقالات علمی-پژوهشی نیستند. در این نوشته این منطق آماساندن و فربهی دروغین، تحلیل و مؤلفه‌های آن بیان و راه غلبه بر آن، که توجه به محتوای مقالات در کنار مسائل صوری است، بازگو شده است.
 
واژگان کلیدی: اخلاق پژوهش، تولید علم، جامعه علمی، مقالات علمی‌پژوهشی، آسیب‌شناسی مقالات علمی‌پژوهشی

حجم: 265 کیلوبایت
  • دوشنبه, ۱۸ آذر ۱۳۹۲، ۱۱:۰۱ ق.ظ
  • سید حسن اسلامی

نظرات  (۵)

  • محمد علی شمس
  • salamon alykom

    is beautiful

    محظوظ گشتیم.

    نکاتی به ذهنم رسید که در این مقال نمی گنجد.

    متن نوشته قدری مضطرب است بدین معنا که بهم پیوستگی ندارد البته نظر شخصی بنده است.شاید می شد کمی ساده سازی کرد و برخی گوشه و کنایه ها را که مکررا آورده شده به یک وعده خلاصه کرد. به هر حال صعوبت متن باعث مرگ اشتیاق شد و من آن را طی چند وعده خواندم.اطلاعات بسیار زیادی را در حجمی بسیار کم ارائه کرده اید.

    یکی از برکات این مقاله برای من، پیگیری برای خواندن مقاله ی "تحقیق درست" مرحوم زرین کوب بود که انصافاً مقاله جالبی است.

    موفق باشید.

    پاسخ:
    ممنونم
    با سلام
    روان بودن متن باعث زنده شدن اشتیاق شد و با وجود خستگی بسیار آن را یک نفس خواندم. 
    برکات زیادی هم داشت.
    خسته نباشید.
    پاسخ:
    زنده باشید و شادکام
     سعی کرده ام متنی روشن بنویسم و ساختار و ایده ای مشخص دنبال کنم. اما همیشه نمیشود نظر همگان را تامین کرد
  • حیدر شادی
  • با سلام
    مقاله مفیدی است. استفاده کردم. اکمال نعمت خواهد بود اگر در یک مقاله ای دیگر به شکل ایجابی و با استفاده از مثالهایی از  مقالات خوب به شکل تفصیلی توضیح داده شود که منظور از سوال پژوهش، روشمندی، ساختار مناسب داشتن، اصالت، و ... در یک مقاله علمی -پژوهشی چیست.


    پاسخ:
    با درود به شما، حتما باید این کار را بکنم. انشا الله در فرصتی مناسب
  • نجفعلی میرزایی
  • از معدود مقالاتی که ارزش خواندن داشت. معطوف به نیاز عینی بودن، صراحت در بیان ، شجاعت در نقد و اخلاق در ادبیات تحقیق از شاخص های نوشته های گاه گزنده ولی مفید شماست. متشکرم و موفق تر باشید
    پاسخ:
    جناب اقای میرزایی ممنونم. قصد گزش ندارم و شادمان میشوم که هر جا چنین موردی حس کردید یاداوری کنید. هدفم بازنگری و بازاندیشی در رویه های نامرضیه است که حالت نهادین به خود گرفته است
  • مرتضی بهرامی خشنودی
  • از زحمت و دقت شما در نوشتن این مقاله سپاس گزارم. ولی:

    1. خوب است دربارۀ چرایی رشد این آفات بیشتر کار شود (من معتقدم مهمترین عاملش مادی است. گرفتن حقوق بیشتر و پوب بیشتر، در گرو ارتقای رتبه است و آن در گرو داشتن مقالات بیشتر. البته عوامل دیگر هم...)

    2. به این موضوع فکر کرده اید که اگر این مقالات ناعلمی را از چرخۀ کار حذف کنیم، بازار مجلات علمی پژوهشی کساد میشود؟ من واقعاً نمیدانم که آیا به این همه مجله علمی پژوهشی نیاز داریم؟  به نظر میرسد که در یک سطح بالاتر، رقابتی میان مراکز علمی و دانشگاهی هست که در تکثیر عناوین مجلات از هم پیشی بگیرند. هر مرکز کوچکی با چند عضو هیئت علمی که نمیتواند خوراک لازم برای مجلۀ علمی را فراهم کند و لذا تن به انتشار مجلات ضعیف میدهند.
    پیشنهاد: به جای ماهنامه و فصلنامه، گاهنامه رواج یابد و انتشار مجله تا فراهم آمدن محتوای لازم تأخیر بیفتد.

    3. می دانید چرا داوران این مجلات، آن مقالات ناعلمی را تأیید میکنند؟ چون نویسندگان آن مقالات و یا شفیعان و معرفانشان، داور مجلات علمی دیگری هستند که قرار است مجلات این داوران نیز در آنها چاپ شود! این یک مصداق مثل معروف «نان به هم قرض دادن» است. به نظرم این چرخه به سادگی از حرکت نخواهد ایستاد.

    باز هم سپاس
     
    پاسخ:
    با درود به شما،
    نکاتی که یادآور شدید کاملا درست است و خود نیازمند مقاله و پژوهشی مستقل.
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی