آدرس سابق «دغدغه های اخلاق و دین» / سید حسن اسلامی

آدرس جدید: HassanEslami.ir

شفقت و اعتماد

شنبه, ۲۱ دی ۱۳۹۲، ۱۱:۳۰ ب.ظ

این تصویر را صدها بار دیده‌ام و هرگز از آن خسته نشده‌ام. نمی‌دانم چرا. شاید این تصویر بیانگر چندین عاطفه در هم تنیده است. جنگل دچار آتش سوزی شده است و این کوآلا نجات یافته. مناسبات این دو، یک حیوان ناطق و یک حیوان صامت، پیچیده است. به نظر می‌رسد که از سویی شاهد  فضیلت شفقتی هستیم که این انسان نصیب کوآلا می‌کند. در نتیجه، با آرامش و بدون شتاب به او (یا آن) آب می‌نوشاند. از سوی دیگر کوآلا با اعتمادی تزلزل‌ناپذیر دستش را در دست ناجی خود گذاشته است و آب می‌نوشد. آرامش کوآلا و صبوری ناجی بسیار زیبا است.

ممکن است کسانی که همه چیز را به غریزه باز می‌گردانند، این برداشت را محکوم کنند و بگویند که حیوان را چه به «اعتماد»؟ از کجا می‌دانی که او اعتماد کرده است؟ او فقط تشنه است و از دست هر کسی، حتی شمر، آب می‌نوشد. ولی اگر هم من بر خطا باشم، مدعای حریف نیز چندان نیرومند نیست. 
  • شنبه, ۲۱ دی ۱۳۹۲، ۱۱:۳۰ ب.ظ
  • سید حسن اسلامی

نظرات  (۳)

  • محمد علی شمس
  • کار این آتش نشان(اگر اشتباه نکنم) زیبا بود.اینکه در آن لحظه کوآلا چه حسی داشته است در اصل قضیه مدخلیت ندارد چون قدر مسلم این است که این حیوان نیازمند کمک است.
  • محمد علی شمس
  • با درود
    من در چند کلیپ ویدئویی تماشا کرده ام که میمون ها با فراغ خاطر ، دست در دست انسان ها گذاشته و یا حتی به گردن انسان آویزان می کنند.
    پاسخ:
    درست است
  • حسین علی اکبر
  • به نام خداوندی که از بین انبوه صفاتش، خود را با دو صف می آغازد: بخشنده و مهربان!

    با سلام خدمت همگی.

    بی نهایت عکس زیبایی بود. سپاس استاد. به شدت القاء روح می کرد. من با اینکه خودم به لحاظ علمی(علم بشری!) نظام اخلاقی حیوانات را بسیار ضعیف ارزیابی می کنم، اما از طرفی معتقدم به اینکه عالم محبت(که اخلاق نیز به نحوی مترتب بر اونه) از جنس اطلاعات نیست، بلکه از جنس ادراک است.......!!!

    همیشه این موجود مجرد، محبت را می گوییم، مرا درگیر خویش کرده است...!!

    به یاد استاد عرفانیم(هاشم شکوهی) افتادم؛ در چند جای خانه اش برای مورچه ها شکر می ریخت!!! میگفت: خاک بر سر ما اگه ایی مورچه تو خانه ما بخواد دنبال غذاش بگرده...! 

    یا حق

     


     
    پاسخ:
    سرفراز باشید
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی