آدرس سابق «دغدغه های اخلاق و دین» / سید حسن اسلامی

آدرس جدید: HassanEslami.ir

تو قدر آب چه دانی که در کنار فراتی

جمعه, ۲۷ دی ۱۳۹۲، ۰۹:۴۸ ب.ظ

امروز (جمعه 27/10) رفتم کوه‌پیمایی. بالای کوه صخره بزرگی افتاده بود که خیلی شبیه نقشه کشورمان بود. بخشی از آن به تدریج خالی شده و حالت گودال کوچکی پیدا کرده بود و باران و برف در آن جمع شده بود. هر وقت در کوه می‌بینم که مقداری آب در دل سنگ جمع شده است، یاد این ملمع سعدی می‌افتم و آن را با خودم زمزمه می‌کنم:

سل المصانع رکباً تهیم فی الفلوات
تو قدر آب چه دانی که در کنار فراتی
ظاهراً از قدیم اعراب بادیه‌نشین همواره با مشکل بی‌آبی و و کم‌آبی مواجه بودند. در نتیجه، هم قدر آب را خوب می‌دانستند و هم حاضر بودند به خاطر آن جنگ‌های بلندمدت راه بیندازند. در برابر این سختی معیشت، ما دلمان خوش بود که خودمان هیچ، حتی حیوانات اهلی ما هم آب یخ می‌خورند و این شعر قوم‌پرستانه و عرب‌ستیزانه را به صدای بلند میخواندیم:

عرب در بیابان ملخ می‌خورد
سگ اصفهان آب یخ می‌خورد


اما ظاهراً آه عرب‌ها ما را گرفته است و اگر اوضاع به همین ترتیب پیش برود، ما نیز باید مثل آن‌ها در فلوات، یعنی صحراهای خشک و بی‌آب، در پی برکه کوچک آب گل‌آلودی باشیم.
گفتنی است که این مقدار آب بالای کوه نیز از آلودگی مصون نبود و یک کش لاستیکی، که دور بسته اسکناس می‌بندند، بر آن شناور بود.
امشب خبردار شدم که برخی از دانشجویان سابق، و دوستان لاحقم، امروز به پاکسازی طبیعت رفته‌اند و به‌نحوی این کار را نتیجه کلاس‌های آموزشی و پست‌های من دانسته‌اند. این کارشان زیبا و تحسین برانگیز است. اما واقعاً نمی‌دانم که چقدر زاده درس‌های من بوده است. به هر صورت از همه این اظهار لطف‌ها ممنونم و امیدوارم که هر یک از ما، نه در حد کارهای نمادین، آگاهانه با محیط زیست خود مواجه شود و حرکاتش به‌گونه‌ای باشد که در آینده محیط زیستِ زیستنی داشته باشیم. چنین باد!

عکس‌ها را با دوربین موبایل‌ام گرفته‌ام و ممکن است کیفیت بالایی نداشته باشند.

  • جمعه, ۲۷ دی ۱۳۹۲، ۰۹:۴۸ ب.ظ
  • سید حسن اسلامی

نظرات  (۷)

  • محسن اسلامی
  • از چیزهای خوبی که در کوه گیرم آمده یکی همین بیتِ سعدی است! 
    ممنون.
    پاسخ:
    با سلام
    و خیلی چیزهای دیگر
  • محمد علی شمس
  • با این همه بحران بی آبی ، خوشبختانه ما موقعیت شناس هستیم و زمین چمن پرورش می دهیم!
    منبع : به فضاهای سبز تحت اشراف شهرداری تهران مراجعه شود!
    سلام
    بسیار مشتاقم نظرتان را درباب استاد ملکیان بدان
    البته به صورت مفصل
    پاسخ:
    با سلام و درود
    ارتباط پرسش شما را با این یادداشت متوجه نشدم.
  • محمد علی شمس
  • پاسخ به علی
    استاد ملکیان آدم بسیار خوبی هستند ضمناً عقیده دارند هر سخن جایی و هر نکته مکانی دارد!
  • محمد علی شمس
  • سلام علیکم
    چند بار مشاهده کرده ام که کامنت هایی کاملا بی ربط با مدخل ، ذیل موضوع قرار گرفته است.
    مستدعی ست دوستان عزیز عنایت داشته باشند که دل نوشته ها ، حسب حال و پست های اجتماعی استاد ، دلیل بر آن نیست که ایشان بقدری وقت موسع و مبسوط دارند که بتوانند به صورت مفصل! پاسخ سؤالهای کاملا بی ربط با مسئله ی مطروحه را در طرفة العینی بازپس دهند.
    بر بنده که افتخار شاگردی ایشان را داشته ام لازم و فرض است که خدمت دوستان عرض کنم ؛ این تواضع و افتادگی استاد است که منت می نهند و در قالب مسائل به ظاهر معمولی (البته به زعم مردمان) ، نکاتی را گوشزد می کنند و به پرستیژ کاری و بعضی آداب ساختگی دست و پا گیر وقعی نمی نهند و در نهایت خشوع به تمامی کامنت ها( الا شاذ و نادر نظراتی که قابلیت پاسخ دهی ندارند) پاسخ می دهند.
    متشکرم
    پاسخ:
    ممنونم و جانا سخن از زبان ما می گویی!

    با سلام مجدد

    آری هر نکته باید در جا و موقعیت خاص و مناسب خودش بیان شود

    و اصلا قصد نداشتم که مستدع اوقات بشوم اما بسیار علاقمندم که آقای دکتر در باب اندیشه های ملکیان نیز یک روز که فراغتی به دست آوردند بیاناتی را ارائه دهند تا از دیدگاه این استاد فرزانه در باب آن اندیشمند گرامی آگاه شویم

    با عذرخواهی مجدد

    علی

  • محمد علی شمس
  • پاسخ شماره 2 به علی
    مستدع اشتباه است ، اصلش آن است که بگویید مصدع (تصدیع کننده=مزاحم ، دست انداز کار)
    ضمن آنکه ابراز نظر پیرامون شخصیت های پر حاشیه در وهله ی اول سیاسی تلقی می گردد (متأسفانه این رویه در کشور ما وجود دارد).
    به نیکی در خاطر سپرده ام که استاد فرمودند:
    "وقتی دکتر سروش در مورد وحی و تجربه عرفانی پیامبر نظریه ای را مطرح کردند بنده قصد داشتم به آن پاسخ بدهم و بگویم که بر خلاف بعضی که گمان می کنند دکتر سروش سطح پیامبر را بسیار تنزل داده من قصد دارم بگویم اتفاقاً دکتر سروش بیش از حد، پیامبر را بالا برده!(شائبه ی الوهیت) اما چون می دانستم در کشور ما همه چیز در بادی امر موضع گیری سیاسی تلقی محسوب می گردد از نوشتن جوابیه منصرف گشتم.
    علاوه بر آن ، جناب علی قبل از آنکه نظر استاد را در مورد آقای ملکیان جویا شوند آقای ملکیان را استاد ، فرزانه و اندیشمندگرامی خطاب کرده اند.اگر عاقبت کار از ابتدا معلوم است و بر شما کاشف به عمل آمده که ایشان واجد صفات فوق الذکر است دیگر چه حاجت به پرسش؟!

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی