آدرس سابق «دغدغه های اخلاق و دین» / سید حسن اسلامی

آدرس جدید: HassanEslami.ir

اثر کله پاچه در صعود سریع!

سه شنبه, ۱۳ اسفند ۱۳۹۲، ۱۰:۵۴ ب.ظ

صبح جمعه راهی کوه صفه، در اصفهان، شدم. سردرد شدیدی داشتم و شب درست نخوابیده بودم، با این حال از وقتی که زاینده رود خشک شده است، نگران آن هستم که مبادا کوه صفه هم یک‌شبه آب برود. لذا تا فرصت باقی است هر گاه به این شهر سری می‌زنم و بتوانم به سمت صفه می‌روم.

در پارک صفه داشتم از کنار چند جوان 18-25 ساله می‌گذشتم که شنیدم یکی از آن‌ها با افتخار خاصی می‌گفت:
صبح کله پاچه خورده‌ام و حالا حاضرم دو ساعته برم تا بالای کوه.
آن دیگری پاسخ داد: دو ساعته؟ باید بتونی یه ساعته بری بالا!
اولی، یعنی همان که کله پاچه خورده بود، گفت: یه ساعته؟ عمراً اگه کسی بتونه بره.
 

دیگر بقیه بحث شیرین و چرب کله پاچه را نشنیدم و از آن‌ها جلو افتادم. همان موقع ساعتم را نگاه کردم و با آن که بسیار خسته و کوفته بودم، راهم را تا بالا ادامه دادم. درست یک ساعت بعد بالای کوه صفه بودم.
در آن لحظه حس کردم که سردردم آرام گرفت. اما مهم‌تر آن که کشفی کردم که از نظر اهمیت دست کمی از کشف ارشمیدس ندارد. می‌توان بدون خوردن کله پاچه هم صعود کرد و همچنان پرانرژی بود.
  • سه شنبه, ۱۳ اسفند ۱۳۹۲، ۱۰:۵۴ ب.ظ
  • سید حسن اسلامی

نظرات  (۷)

  • کاظمی/ اخلاق اسلامی
  • ثبـّتِ الارضَ ثم انقُش ....
    اولا باید ثابت شود که خوردن کله پاچه موجب تسریع در صعود به کوه می شود - که بنا بر نظر متخصصین ، غذاهای پرچرب موجب کاهش فعالیت فیزیکی می شود؛
    در ثانی توقیت آندو اصلا ملاک و معیار نیست .
    پاسخ:
    آقای کاظمی جان، من بلد نیستم که زمین را ثابت کنم،چون ظاهرا زمین را نمتیوان متوقف کرد! بحث ملاک و اثبات و نقش چربی در تسریع نیست، صرفا گزارش انتقادی غیر صریح یک نگرش است. احتمالا دوستان دیگر نیز چون شما میدانند که چربی نقش مثبتی در صعود ندارد. اما قرار نیست که شما نقش این کشف تاریخی مرا کمرنگ کنید!
    شادکام باشید
  • میثم غلامی هستم ، عاشق کله پاچه
  • با اینکه کله پاچه یکی از ده غذای چندش آور دنیا توصیف شده است ، خواهش می کنم ، خواهش می کنم ، با این مقوله دوستان شوخی نکنن ، بنده قلب درد می گیرم . حتی گزارش شده ، در بعضی فرهنگ ها (مشخصا سه راه پپسی کولا و میدون شوش ) کله پاچه جزو نوامیس هم به شمار می رود . لذا با احتیاط رانندگی فرمایید


    پ .نوشت : دوستان نیان اشکال کنن که کله پاچه چه ربطی به اخلاق داره ؟ اولا کله پاچه به همه چیز ربط داره (کثر الله مغازاته) ، در ثانی یه مقدار پیتر سینگر بخونید و اخلاق حیوانات و اینها (البته حواستان باشد گمراه نشوید و اثر این ساحت مست کننده را از دست ندهید)
    پاسخ:
    از تذکرتان ممنون آقای غلامی. ضمناً این قلب دردمندتان مرا کشته است!
  • حسین علی اکبر
  • به نام خداوندی که از بین انبوه صفاتش، خود را با دو صفت می آغازد: بخشنده و مهربان!!

    با سلام خدمت دوستان ارجمند و استاد گرامی

    تفلک گوسفند، هیچکی عاشق زنده اش نیست؛ همه میمیرن واسه مردش!!! واقعا پدر عشق بسوزه...!

    یاحق

     

     

    پاسخ:
    درود به شما
    موافقم، واقعاً «طفلک» گوسفندها!

    بسم الله الرحمن الرحیم

    با سلام و سپاس،

    اظهار نظری درباره رابطه کله پاچه و صعود نمی کنم. امری تخصصی است و این کمترین، فاقد تخصص لازم در آن.

    اما صرف نظر از این قول، علاقه خاصی به این غذای لذیذ دارم! بیش از بیست سال است که یکی از صبحانه های اصلی من است، و بوده سالهایی که به استثنای شواذی که " لا یعتد بها " ، هر روز آن را خورده ام!!

    موفق باشید.

    با سلام بر استاد نازنیم
    اقای اسلامی، در صورت میسر بودن، در پستهایی که مربوط به گشت و گذار و طبیعت گردی و یا مسائلی از این قبیل است یک سلفی(عکس از خود) نیز بگذارید...
    ممنون و ارادت مند شما
    پاسخ:
    سلام به شما،
    من ناظر و عکاسی بیش نیستم و ترجیح میدهم که حضوری پررنگ و چیره در گزارشهایم نداشته باشم. اما چشم در صورتی که عکس قابل تحملی از خودم گرفتم، ان را به نمایش خواهم گذاشت
    پیروز باشید و دفاعتان را تبریک میگویم
    مچکرم...
    پاسخ:
    خواهش میکنم
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی