مقاله «فربهی یا آماس؛ تحلیل ساختار مقالات (نا)علمی-پژوهشی در علوم انسانی»
دوشنبه, ۱۸ آذر ۱۳۹۲، ۱۱:۰۱ ق.ظ
چکیده
برخی از مقالاتی که در مجلات علمی-پژوهشی منتشر میشوند، در عین رعایت ضوابط صوری مقالات علمی-پژوهشی، فاقد جنبه پژوهشی و علمیاند، تا جایی که خواندن و نخواندن آنها، از نظر علمی یکسان است و چیزی از آنها نمیتوان آموخت. حال آن که این مسئله خلاف تعریفی است که از مقالات علمی-پژوهشی به دست داده شده است و بر جنبه بدیع و نوآورانه بودن آنها تأکید شده است. مقاله حاضر با بررسی دهها مقاله از این دست، کوشیده است منطق حاکم بر ساختار آنها را به دست آورد. نویسندگان این مقالات، به سبب یا در کنار نداشتن مسئله پژوهشی واقعی، میکوشند با به کارگیری شیوههای خاصی، همچون منطق تکهنویسی یا کولاژ و تکثیر ناموجه منابع، مقالاتی تولید کنند که جز صورتکی از مقالات علمی-پژوهشی نیستند. در این نوشته این منطق آماساندن و فربهی دروغین، تحلیل و مؤلفههای آن بیان و راه غلبه بر آن، که توجه به محتوای مقالات در کنار مسائل صوری است، بازگو شده است.
واژگان کلیدی: اخلاق پژوهش، تولید علم، جامعه علمی، مقالات علمیپژوهشی، آسیبشناسی مقالات علمیپژوهشی
Google+
- دوشنبه, ۱۸ آذر ۱۳۹۲، ۱۱:۰۱ ق.ظ
salamon alykom
is beautiful
محظوظ گشتیم.
نکاتی به ذهنم رسید که در این مقال نمی گنجد.
متن نوشته قدری مضطرب است بدین معنا که بهم پیوستگی ندارد البته نظر شخصی بنده است.شاید می شد کمی ساده سازی کرد و برخی گوشه و کنایه ها را که مکررا آورده شده به یک وعده خلاصه کرد. به هر حال صعوبت متن باعث مرگ اشتیاق شد و من آن را طی چند وعده خواندم.اطلاعات بسیار زیادی را در حجمی بسیار کم ارائه کرده اید.
یکی از برکات این مقاله برای من، پیگیری برای خواندن مقاله ی "تحقیق درست" مرحوم زرین کوب بود که انصافاً مقاله جالبی است.
موفق باشید.