آدرس سابق «دغدغه های اخلاق و دین» / سید حسن اسلامی

آدرس جدید: HassanEslami.ir

نیست بیماری چو بیماری دل: در باب کشیشان عاشق

جمعه, ۶ ارديبهشت ۱۳۹۲، ۰۱:۴۴ ب.ظ

نیست بیماری چو بیماری دل: در باب کشیشان عاشق

کتاب کشیشان عاشق: روحانیان کاتولیک رومی و دوستی‌های صمیمانه‌شان، حاصل پژوهشی ده‌ساله و مطالعه و مصاحبه با حدود پنجاه کشیش است که روابط پایدار عشقی داشته و دارند. این افراد، اشخاص فاسدی نیستند که از کودکان یا زنان سوء استفاده کنند. بلکه اعتقاد دارند حکم تجرد (Celibacy) و ضرورت پرهیز از ازدواج برای کشیشان در آیین کاتولیک خطا است و می‌توان در عین کشیش بودن ارتباط عاطفی متعهدانه‌ای (Committed relationship) داشت. با این حال، آنان حاضر به ترک کلیسا نیستند و به همین دلیل، و ناگزیر، ترجیح می‌دهند گمنام بمانند. افراد مورد پژوهش نیز با نام‌های مستعار معرفی شده‌اند تا اصل رازداری حفظ شود. آنان امید دارند با مبارزه خود بتوانند در درازمدت بر سیاست مسلط کلیسای کاتولیک تأثیر بگذارند و مایه اصلاحاتی در این زمینه شوند.


در واقع، ضرورت تجرد برای کشیشان کاتولیک به مثابه اصلی از اصول قطعی زندگی کلیسایی، بیش از آن که ریشه الهیاتی و اعتقادی داشته باشد، مسئله‌ای اجتماعی-تاریخی است و عمدتاً به اصلاحات گرگریوس اول یا کبیر بر می‌گردد. وی، که اشراف‌زاده‌ای رومی بود اما زندگی زاهدانه سختی را بر خود تحمیل کرده بود، برغم مخالفتش در سال 590 میلادی به پاپی برگزیده شد و دست به اصلاحات وسیعی زد و کتاب قواعد کشیشی را نوشت. یکی از قواعدی که برای کشیشان وضع کرد، تأکید بر پرهیز از هر نوع پیوند زناشویی بود. از جمله دلایل این اصرار و ممنوعیت ازدواج، به نوشته کوریک، آن بود تا «کشیشان را از واگذاری مقام‌های کلیسایی به فرزندانشان باز دارد.» (قرون وسطای اولیه، جیمز آ. کوریک، ترجمه مهدی حقیقت خواه، تهران، ققنوس، 1382، ص 45.)

نویسنده کتاب، خانم جین اندرسون، دارای چهار فرزند نوجوان است و دکترای مردم‌شناسی است و بیش از بیست سال است که در جنوب استرالیا در مقام منشی بخش فعالیت کلیسایی دارد.

مشخصات این پژوهش که در قالب کتاب منتشر شده است:

Priests in love: Roman Catholic Clergy and their Intimate Friendships, Jane Anderson, Continuum, New York, 2005, 215p.
  • جمعه, ۶ ارديبهشت ۱۳۹۲، ۰۱:۴۴ ب.ظ
  • سید حسن اسلامی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی