آدرس سابق «دغدغه های اخلاق و دین» / سید حسن اسلامی

آدرس جدید: HassanEslami.ir

مقاله «چگونه منتقدان را کله پا کنیم؟»

جمعه, ۱۷ خرداد ۱۳۹۲، ۰۴:۰۸ ب.ظ

با کلی خون جگر و مرارت مقاله یا کتابی می‌نویسیم و پس از گذر از هفت خوان ارزیابی، تأیید و نشرْ هنوز از لذت دیدن حاصل زحمت خود برخوردار نشده‌ایم و عرق تن‌مان خشک نشده است که ناگهان ناقدی یک‌کاره از راه می‌رسد، و به نام نقد چوب حراج به دارایی فکری ما می‌زند و بی‌رحمانه آن چه را با تلاش شبانه روزی بافته‌ایم، پنبه می‌کند و دست آخر ما را می‌شورد و می‌گذارد کنار.با دیدن چنین نقدی در این یا آن مجله چنان به خشم می‌آییم که در ذهن خود بارها ناقد را تکه پاره می‌کنیم و در پی راهی بر می‌آییم که گاه در قالب برخورد شفاهی و معمولاً در شکل پاسخ نقد منتشر می‌شود. زمانی نیز پیش از آن که نقدی در مجله‌ای چاپ شود، شیر پاک‌خورده‌ای خبر آن را به ما می‌رساند و ما شتابان نزد سردبیر می‌رویم و ریش گرو می‌گذاریم تا مانع از نشر آن شویم. اما سردبیر، به ما که می‌رسد، مثلاً صفت شریف حق‌طلبی‌اش گل می‌کند و می‌خواهد حتماً این نقد را به هر قیمتی که شده چاپ کند. زمانی نیز پس از چاپ نقد متوجه آن شدهْ خود را به سردبیر می‌رسانیم و اعتراض می‌کنیم که چرا این نقد بی‌ارزش و به تعبیر دقیق‌تر یاوه‌ها را چاپ کرده است. دریغ که سردبیر هر توضیحی بدهد، آب رفته به جوی باز نمی‌گردد. نهایت آن که به ما لطفی می‌کند و از ما می‌خواهد که اگر ما هم پاسخی داریم، برای درج در مجله ارسال کنیم. اما چه سود؛ به قول حمید مصدق: «گیرم که آب رفته به جوی آید، با آبروی رفته چه باید کرد؟»
این مقاله در آینه پژوهش، شماره 122، خرداد و تیرماه، 1389، ص2-12 منتشر شده است.

دریافت
حجم: 632 کیلوبایت

  • جمعه, ۱۷ خرداد ۱۳۹۲، ۰۴:۰۸ ب.ظ
  • سید حسن اسلامی

نظرات  (۱)

  • معصومعلی بیات
  • سلام استاد خسته نباشید.
    فکر می کنم اگر فایل وورد نوشته هایتان را در وبلاگ قرار دهید، بیشتر قابل استفاده خواهد بود.
    پاسخ:
    از لطفتان ممنونم.
    فکر میکنم مزیت فایل pdf این است که شما میتوانید به آن ارجاع دهید، زیرا شماره صفحه دارد. افزون بر اینکه در خواندن فایلهای pdf مشکل فونت وجود ندارد.
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی